STRONA GŁÓWNA PRZEWODNIK DO RYNII   DO GRANICY
busola - 1KB

Wokół Pomiechówka

 

Warszawa • Truskaw • Palmiry • Czosnów • Modlin • Pomiechówek • Śniadówek • Pomiechówek • 60 km

>>> Trasy Rowerowe >> Przewodnik > Wokół Pomiechówka


Charakterystyka wycieczki:

Wycieczka w urozmaicone okolice Pomiechówka, które przecina malowniczo położona i czysta rzeka Wkra. Sama miejscowość to dość dużej wielkości podwarszawska wieś o charakterze letniskowym. Trasa, do Palmir, prowadzi przez Puszczę Kampinoską, a nieco dalej, pod Modlinem, przecina Wisłę i Narew, gdzie z mostów roztacza się bardzo ładny widok na rzeki i budowle historycznej Twierdzy. Najmniej interesujący jest odcinek środkowy, między Palmirami i Modlinem, prowadzący lokalnymi drogami wzdłuż trasy Warszawa-Gdańsk, gdzie dominuje typowo rolniczy krajobraz. Na trasie przeważają asfaltowe i szutrowe nawierzchnie lokalnych dróg.

  wkra - 14 KB

Opis trasy:


Początek trasy: Skrzyżowanie ulic Górczewskiej i Lazurowej (Warszawa-Bemowo)


Mapa: 286 kb, 538 x 788 px

Modlin - budynek stacji kolejowej

Modlin - 21 KB
 

Ulicą Górczewską kierujemy się w stronę Leszna i Żelazowej Woli.
v
W miejscowości Blizne Łaszczyńskiego skręt w prawo w ul. Przejazd - jest to pierwsza asfaltowa prostopadła droga, licząc od skrzyżowania Górczewskiej z Lazurową.
v
Graniczną, Łaszczyńskiego, Fortową i "Hubala"-Dobrzańskiego, mijając podwarszawskie osiedla, dojeżdżamy do rynku w Babicach, gdzie za ładnym zabytkowym kościołem skręcamy w prawo - szosa przez Lipków prowadzi nas do Hornówka.
v
We wsi, obok przystanku autobusowego należy skręcić w lewo, w gruntową ul. Lipkowską, prowadzącą przez Sory do asfaltowej al. 3-go Maja w Truskawiu, którą następnie dojezdżamy do pętli autobusowej - tam skręcamy w prawo w szutrową drogę, za znakami niebieskiego szlaku turystycznego. Po 2 km nawierzchnia zmienia się na brukowaną, 1,5 km dalej na asfaltową.
v
Mijamy cmentarz wojenny Palmiry, a kilka kilometrów dalej wieś o tej samej nazwie i dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą E-77 Warszawa-Gdańsk - tuż przed nią należy skręcić w lewo w wąską asfaltową drogę dla ruchu lokalnego, biegnącą równolegle do trasy.
v
1 km za skrzyżowaniem z szosą Czosnów-Adamówek należy odbić w prawo w szutrową drogę.
v
W Dębinie skręcamy w prawo pod wiadukt trasy szybkiego ruchu E-77, a za nim w lewo, w szeroką asfaltową drogę (jest to dawna główna droga Warszawa-Gdańsk, dziś pełniąca rolę połączenia lokalnego), którą docieramy do mostów na Wiśle i Narwii - roztacza się z nich bardzo ładny widok na doliny rzek i budowle Twierdzy Modlin.

 

*

Początki Twierdzy Modlin przypadają na pierwsze lata XIX w, chociaż strategiczne położenie tego miejsca docenili już Szwedzi, zakładając tu w okresie potopu szwedzkiego warowny obóz. W 1807 roku, na rozkaz Napoleona, rozpoczęto budowę pierwszych fortyfikacji. Twierdza w okresie Księstwa Warszawskiego stanowiła element trójkąta obronnego Modlin-Serock-Praga. W 1813 roku, po długim oblężeniu została zdobyta przez Rosjan. Polskie wojska zaciekle broniły się tu także w okresie Powstania Listopadowego i we wrześniu 1939 r. Po 1834 roku Rosjanie systematycznie rozbudowywali fortyfikacje - tuż przed I wojną światową załoga twierdzy liczyła około 100 000 żołnierzy i oficerów, a w jej skład wchodziło również kilkanaście fortów zewnętrznych położonych w promieniu wielu kilometrów. Ten potężny system obronny nie spełnił jednak egzaminu - w 1915 roku twierdza, po zaledwie 7-dniowym oblężeniu, została zdobyta przez wojska niemieckie. Kompleks historycznych fortyfikacji w Modlinie pozostaje do dziś w użytkowaniu wojska. Spośród wielu zabytków architektury obronnej, wymienić można długi na ponad 2 km budynek koszar z lat 1864-75, a także Redutę Napoleona z lat 1811-12.


*

 

Za mostem na Narwii należy skręcić w lewo, w brukowaną drogę, która zakręcając prowadzi w dół do poprzecznej ulicy - tam znów skręcamy w lewo pod wiadukt szosy, którą przed momentem jechaliśmy.
v
Ulica z kocich łbów, minąwszy wcześniej budynek stacji kolejowej Modlin, skręca w lewo w stronę przejazdu kolejowego, my kierujemy się jednak szutrową drogą, którą przez wieś Bronisławka dojeżdżamy do rynku w Pomiechówku (przy placu zabytkowy kościół).
v
Asfaltową ulicą dojeżdżamy do przejazdu kolejowego i poprzecznej szosy 62, gdzie skręcamy w prawo, a za mostem na Wkrze w lewo, w drogę do Nasielska. Kilkadziesiąt metrów dalej, na rozwidleniu dróg, kierujemy się w lewo.
v
Kręta szosa, prowadząc przez pagórkowaty teren leśny, po kilku kilometrach osiąga Goławice, a następnie Śniadówek, gdzie kierujemy się w stronę podwieszonego mostu, którym przejeżdżamy przez Wkrę. Za przeprawą należy skręcić w lewo. Drogą przez Szczypiorno i Kosewko, z której chwilami roztacza się ładny widok na płynącą w głębokiej dolinie Wkrę, wracamy do Pomiechówka.

 
Sniadowek - 16 KB

Podwieszony most w Śniadówku


*

Powrót do Warszawy:


  • Rowerem, trasą wycieczki w odwrotnym kierunku: razem ok. 100 km.
  • Pociągiem ze stacji Pomiechówek do Dworca Gdańskiego w Warszawie. Część składów jedzie dalej, kończąc bieg na przystanku Warszawa Wola, który znajduje się na tyłach Dworca Zachodniego.

Uwaga: Arkusze A4 drukuj w orientacji poziomej (landscape)

DO GÓRY

© Paweł Jackowski • 2003-2009 • p.jackowski@op.pl

 

• Trasy • Do GrodziskaZegrze - Pomiechówek - ZegrzeDo SerockaWzdłuż BuguDo Rynii
Wokół PomiechówkaDo GranicyDookoła Puszczy Kampinoskiej

• Na skróty • Strona GłównaO AutorzePrzewodnikGaleriaLinki

• Moje trasy GPS • WikilocEvery Trail